Żeton pamiątkowy na 10-lecie działalności sieci sklepów „Selgros” w Polsce

Dla wielu osób (a teraz już także i dla wszystkich Czytelników) nie jest tajemnicą, że od wielu lat przede wszystkim interesuję się pieniądzem metalowym związanym z moim rodzinnym miastem – Łodzią. W związku z tym od czasu do czasu zdarza się, że ktoś zwróci się do mnie z prośbą o identyfikację albo ofertą kupna jakiegoś numizmatu, który z uwagi na mój lokalny patriotyzm mógłbym chcieć dołączyć do swojego zbioru. Jedna z takich historii wydarzyła się kilka lat temu, kiedy na moją skrzynkę e-mail trafiła wiadomość z propozycją sprzedaży okolicznościowego żetonu, mającego pochodzić z jednego z łódzkich sklepów wielkopowierzchniowych. Zdaniem piszącego oferowany numizmat miał zostać specjalnie wybity z okazji 10-lecia otwarcia w Łodzi przy ul. Rokicińskiej.

Ze zbiorów autora

Stałym klientem tej sieci sklepów nigdy wprawdzie nie byłem, ale jednak wielokrotnie jeździłem akurat do tej hali i nigdy nie słyszałem ani o tych żetonach, ani nawet o jakichś uroczystościach jubileuszowych jakie miały mieć miejsce w 2009 r. kiedy wypadało 10-lecie otworzenia w/w sklepu. Wzbudziło to moje podejrzenia, które musiałem jak najszybciej rozwikłać. W tym celu skontaktowałem się z rzeczoną siecią sklepów i wprost zapytałem o żeton, którego zdjęcie otrzymałem. Po kilku dniach otrzymałem odpowiedź od ówczesnego marketing managera sieci Selgros, że faktycznie, przedstawiony numizmat pochodzi z ich firmy i był on rozdawany klientom, ale miało to miejsce już wiele lat wcześniej. Po dopytaniu uzyskałem ostateczną informację, że takie żetony wybity w 2007 r. przy okazji 10-lecia działalności Selgros w Polsce, a nie uruchomienia pierwszej hali sprzedażowej sieci w Łodzi. Oczywiście, w związku z tym rozdawane były na terenie całego kraju, a nie tylko w łódzkim sklepie przy ul. Rokicińskiej.

Niestety, z uwagi na upływ czasu – bowiem od czasu emisji do mojego pytania minęło niemal 12 lat – firma nie posiadała już żadnej dokumentacji związanej z przedmiotowym żetonem. Nie jest zatem znany ani nakład tego numizmatu, ani w jakim metalu został wykonany, ani tym bardziej kto i gdzie je wykonał. Patrząc jednakże na archiwalne aukcje mogło ich być całkiem niewiele – na Allegro znalazłem tylko dwie archiwalne aukcje, raz widziałem też taki żeton na OLX.

Na koniec garść danych metrycznych. Żeton waży 3,65 g i ma 21,5 mm, co odpowiada średnicy 2-złotówki, w końcu żetony te miały być wykorzystywane do pobierania wózków sklepowych.

Dodaj komentarz