Żetony pamiątkowe z XXXII. Ogólnopolskiej Giełdy Rzeczy Dawnych i Osobliwości w Łodzi z 2017 r.

Ogólnopolska Giełda Rzeczy Dawnych i Osobliwości organizowana jest w Łodzi już od kilkudziesięciu lat i na stałe wpisała się już do kolekcjonerskiego kalendarza. Pierwszy raz wybrałem się na tę imprezę chyba jeszcze w czasach licealnych, na pewno była ona wówczas jeszcze organizowana wewnątrz Hali Sportowej MOSiR. Oczywiście z różnych przyczyn nie zawsze udaje mi się dotrzeć na każdą edycję, m.in. nie dałem rady wziąć udziału w giełdzie zorganizowanej w dniach 25-26 listopada 2017 r. Ostatecznie nie było tego złego, bo szukając na początku 2018 r. informacji o dacie kolejnej edycji natrafiłem na taką grafikę:

Źródło: Mennica Mazowiecka (obecnie grafiki nie ma już na stronie www)

Muszę przyznać, ze mocno mnie ona wówczas zaskoczyła, gdyż nic a nic nie słyszałem o jakichkolwiek planach wybijania podczas Giełdy okolicznościowych żetonów, jednak jak się okazało na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego w dziale „Aktualności” faktycznie wisiała zapowiedź, w której podkreślono, że na stoisku PTN-u będzie można wziąć udział w konkursie wiedzy numizmatycznej oraz „po raz pierwszy w Łodzi wyemitujemy pamiątkowy żeton”.

Wszystko co łódzkie w pieniądzu zastępczym od razu uruchamia u mnie chęć zdobycia jak największej ilości informacji o danym numizmacie. Jeszcze tego samego dnia jak odkryłem w/w grafikę wysłałem wiadomości e-mail do Oddziału PTN-u w Radomiu oraz Mennicy Mazowieckiej z pytaniami, odnoszącymi się do niej i całej emisji. Z Radomia do dzisiaj nie dostałem żadnej odpowiedzi, jednak Mennica Mazowiecka niemal już następnego dnia odpisała, informując że zleceniodawcą wykonania stempli była centrala PTN-u w Warszawie, a nie radomski Oddział. Przygotowując niniejszy wpis jeszcze raz skontaktowałem się z Mennicą Mazowiecką, by dopytać o kilka szczegółów i dowiedziałem się, że w istocie zamówiony został jedynie stempel rewersu, gdyż awers był już wcześniej wykonany dla PTN-u w Radomiu.

Szczęśliwie udało mi się na początku 2018 r. nawiązać krótki, ale bardzo treściwy, kontakt z centralą PTN-u. Dzięki temu udało mi się zdobyć nie tylko dwa typy żetonów, które były dostępne dla odwiedzających łódzką Giełdę, ale również dwa żetony „próbne”, wybite w innych metalach. Wszystkie rodzaje żetonów prezentuję poniżej:

1
Średnica: 25 mm
Waga: 3,38 g
Metal: biały brąz
Uwagi: stempel zwykły
2
Średnica: 24,6-25,1 mm
Waga: 3,71 g
Metal: biały brąz
Uwagi: stempel odwrócony
3
Średnica: 24,5-24,7 mm
Waga: 3,65 g
Metal: biały brąz
Uwagi: hybryda
4
Średnica: 26,3-26,4 mm
Waga: 1,41 g
Metal: prawdopodobnie aluminium
Uwagi: emisja próbna
5
Średnica: 26,2 mm
Waga: 4,42 g
Metal: prawdopodobnie mosiądz
Uwagi: emisja próbna

Jak widać dostępne na łódzkiej Giełdzie żetony znacząco różniły się od tego co zaprezentowano na grafice ze strony producenta stempli. O ile bowiem rewers jest tożsamy z tym wizerunkiem, o tyle po stronie awersu znalazło się logo centrali Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego, a nie jego radomskiego Oddziału. Skąd taka decyzja – nie wiem, nie udało mi się póki co dotrzeć do takiej informacji.

Źródła:
Mennica Mazowiecka
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne

Dodaj komentarz